Loimme asiakastyytyväisyyskyselyn joulukuussa 2022, vuonna 2021, ja sitä aiemmin, asennetuista aurinkovoimala kohteistamme. Tarkoituksena oli kerätä asiakaskokemuksia Solarvoiman asennuksista toiminnan kehittämistä varten. Solarvoima kokemuksia -palautekyselyyn sai vastata anonyymina. Kysely lähti kaikille Solarvoima Oy:n asiakkaille, joille voimala on asennettu ennen vuotta 2022. Tämä varmistuaksemme siitä, että asiakkaat ovat kerenneet seurata järjestelmän tuottoja arvoituihin tuottoihin vähintään yhden tuottokauden ajan. Noin puolet asiakkaistamme on omakotitalo– ja puolet yritys- / taloyhtiökohteita.
Seuraavaksi asiakaspalautteet kysymys kerrallaan.
Kysymys 1: Kuinka hyvin Solarvoima tiedotti aurinkosähköjärjestelmään liittyvistä asioista ennen asennusta?
Keskiarvo: 4,09. Tiedottamisessa olemme onnistuneet hyvin. Olemme kuitenkin panostaneet työnjohtoon palkkaamalla omakotitalo- ja yrityspuolelle projektipäälliköt, joiden työtehtäviin kuuluu asennuksesta tiedottaminen asiakkaalle. Meille on tärkeää, että työmaat ovat hyvin organisoituja ja asiakkailla on tieto, milloin asennus tullaan tekemään.
Kysymys 2: Kuinka hyvin sovittu asennusaikataulu piti?
Keskiarvo: 4,42. Olemme pääsääntöisesti pysynyt sovitussa asennusaikataulussa kiitettävästi. Aurinkovoimalat asennetaan omakotitalokohteisiin useimmiten yhden työpäivän aikana. Yrityskohteiden aikataulu kerrotaan asiakkaille aina kohdekohtaisesti.
Kysymys 3: Kuinka tyytyväinen olette työnjälkeen?
Keskiarvo: 4,37. Työnjälki on meille äärimmäisen tärkeä mittari siinä, miten olemme onnistuneet aurinkovoimalan toimituksessa. Solarvoima on asennusorganisaatio, työt tehdään omien asentajien voimin. Onkin hienoa huomata, että 91,1% asiakkaistamme kokee työnjälkemme hyväksi tai erittäin hyväksi. Muutamia epäonnistumisia on vuosien varrelle mahtunut. Epäonnistumisten analysoinnilla olemme pyrkineet kehittämään asennusta entisestään.
Kysymys 4: Kuinka hyvin aurinkosähköjärjestelmän tuotto vastaa odotuksianne?
Keskiarvo: 3,86. Voimme olla tästä hyvästä arvosanasta ylpeitä. On tärkeää, että myyntihetkellä asiakkaalle annetaan realistinen kuva aurinkosähköjärjestelmän tuotosta. Paneeleita varjostavat puut ovat usein suurin yksittäinen syy miksi tuotot jäävät odotuksista. Käytämme nykyään kolmannen osapuolen simulaatio-ohjelmaa, jolla pyrimme entistä tarkempaan tuotto-odotuksen arviointiin
Kysymys 5: Kuinka tyytyväinen olette Solarvoimaan ja asennukseen kokonaisuutena?
Keskiarvo: 4,13. Kokonaisuutena asiakkaat ovat olleet pääsääntöisesti tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä Solarvoiman palveluun. Asiakaspalaute on meille tärkeää ja sen pohjalta pyrimme edelleen kehittämään toimintaa tilausmäärien kasvaessa.
Kysymys 6: Voisitteko suositella Solarvoimaa järjestelmän toimittajaksi?
Yli 92 % asiakkaistamme suosittelee Solarvoimaa aurinkovoimalan toimittajaksi! Lisää Solarvoima kokemuksia näet Googlesta ja sivustoltamme!