Kotikäyttöön on asennettu jo esimerkiksi Ruotsissa turvallisesti kymmeniä tuhansia akustojärjestelmiä. Akustojen luotettavuus on erittäin hyvä: BMS eli ’battery management system’ eli akuston sisäinen valvonta huolehtii yksittäisen akkukennon tasolla, että lataus ja purku tapahtuu luotettavasti, ja se myös havaitsee vialliset kennot ja kytkee akuston pois päältä tarvittaessa. LFP eli litium-rautafosfaattiakkujen kemia, toiminnallisuus ja ominaisuudet pitkällä aikavälillä ovat hyvin tunnetut.
4 riskitilannetta ja miten ne on hoidettu:
- Mekaaninen vaurio. Estetään asentamalla oikein, ja kiinteistöympäristössä ideana on, että akusto ei saa mekaanisia vaurioita samalla tavalla kuin vaikkapa sähköauton akusto kolaritilanteessa tai kännykän akku pudotessaan lattialle. Eli jo asennustapa estää tämän.
- Valmistusvirhe kennossa. Akustojärjestelmä käy läpi kattavat testit sekä kennotasolla että koko akuston lopputestauksen yhteydessä. Näin ei välttämättä tehdä joidenkin ’edullisten’ kuluttajatuotteiden osalta (vaikkapa sähköpolkupyörä tai robotti-imuri), josta voi tulla käsitys litiumpohjaisten akkujen turvallisuusongelmista.
- Akuston tai kennojen ylilataus. Ylilataaminen tai liian suuri jännite on kaikille akkukennoille hyvin vaarallista. Kiinteistöakuston BMS eli sisäinen valvonta huolehtii jatkuvasti, että akustoa ladataan ja puretaan oikein.
- Oikosulku akuston sisällä tai ulkona. Oikosulku edellyttää mekaanisia vaurioita tai todella vakavaa asennusvirhettä, mutta silti BMS sekä sulakkeet varmistavat, että oikosulusta ei synny vakavia vaurioita.
Lisäksi asennuksen laatu on akustoissa erinomaisen tärkeää! Käytännössä se tarkoittaa seuraavaa:
1) akustovalmistajan asennusohjeiden noudattamista
2) standardien noudattamista
3) oikeanlaisia liittimiä
4) oikeanlaisia työkaluja, oikein käytettynä
5) laitteiden varmistettua yhteensopivuutta.